
Deska longboard – jak wybrać?
Longboardy to ekscytujący sposób na poruszanie się i dobrą zabawę! Tylko jaki longboard będzie najlepszy do jazdy po mieście, a jaki do dancingu lub slajdów? Jaki rozmiar deski i jej kształt będzie odpowiedni oraz jakie koła i traki wybrać do… No właśnie do czego? Do tego, abyś znalazł idealną deskę dla swojego poziomu umiejętności i stylu jazdy 🙂

Aktualizacja:
O czym przeczytasz w artykule?
- Style jazdy na longboardzie
- Kształty blatów w deskach longboardowych
- Flex w longboardzie — co to jest i na co wpływa?
- Trucki w longboardzie — jakie będą najlepsze?
- Kółka w longboardzie — jakie wybrać
- Rodzaje desek longboardowych — długość i charakterystyka
- Ile kosztuje longboard?
- Jaki longboard na początek? Podsumowanie
Chcesz zacząć przygodę z longboardingiem? Wybór odpowiedniego longboardu może być trudnym zadaniem, ale nie musi. Dzięki odpowiednim informacjom i wskazówkom możesz łatwo znaleźć deskę, która będzie idealnie pasować do Twojego stylu jazdy i potrzeb. W artykule omówimy wszystkie czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze idealnej deski, od rozmiaru i kształtu decku po twardość kół i montaż trucków. Całkiem tego sporo, więc zacznijmy!
Style jazdy na longboardzie
Jeśli myślisz, że jazda na longboardzie może z czasem stać się monotonna, to jeszcze nie znasz wszystkich możliwości longboardingu. Różnorodność stylów i technik jazdy to zdecydowany atut tego sportu. Od spokojnych przejażdżek po mieście przez dynamiczny slalom pomiędzy słupkami aż po pełny adrenaliny i szybki zjazd z góry. Możesz trzymać się swojego ulubionego stylu jazdy, a możesz też bawić się tym sportem i cieszyć się różnorodną jazdą. Jakie wyróżniamy style jazdy na longboardzie?
Cruising
Cruising to najprostszy styl jazdy, który warto opanować, nim przejdzie się do bardziej zaawansowanego longboardingu. Głownie polega ona na przemieszczaniu się po mieście od punktu A do B. Cruising pozwoli Ci przede wszystkim nauczyć się utrzymywania równowagi na desce, abyś z czasem mógł śmigać sprawnie po mieście — bez stania w korku w drodze do pracy, ani w zatłoczonym autobusie do szkoły.
Pumping
Pumping jest to jazda bez odpychania. Jak to możliwe? Energiczne skręty, ruchy bioder i balans ciałem na desce pozwala na przeniesienie energii odśrodkowej, która powstaje w trakcie szybkich skrętów, do jazdy. Jest to dość trudna technika, więc nie przejmuj się, jeśli na początku będziesz miał trudność z jej opanowaniem. Ucz się balansować. Po czasie złapiesz równowagę i będziesz mógł jechać do przodu wyłącznie “pompując” – bez odpychania. Podpowiem, że ten styl jazdy jest łatwiejszy, kiedy lekko poluzujesz przedni truck.
Dancing
Dancing to nic innego jak taniec na desce, a konkretniej przemieszczanie się po niej tanecznym krokiem. Podczas dancingu na longboardzie możesz wykonywać równego rodzaju przeplatanki, obroty, przeskoki, czy nawet podrzuty deski. Kluczowa jest spora przestrzeń do zabawy np. duży betonowy plac.
Slalom
Slalom to styl polegający na wykonywaniu ciasnych i mocnych skrętów pomiędzy pachołkami. Technika jazdy jest podobna jak w pumpingu, w której liczy się odpowiednie balansowanie ciałem.
Downhill
Downhill to styl jazdy dla osób spragnionych adrenaliny. Polega on na zjeżdżaniu w dół z dużą prędkością. Ten styl jazdy przeznaczony jest wyłącznie dla odważnych i zaawansowanych riderów. Jeśli czujesz, że ogień, który czułeś wcześniej do longboardingu gaśnie, koniecznie wypróbuj tej techniki jazdy.
Sliding
Sliding to najbardziej efektowny ze wszystkich stylów jazdy na longboardzie, choć nie jest on dla wszystkich. Polega on na wprowadzeniu deski w drift poprzez puszczenie jej bokiem do kierunku jazdy. Istnieje sporo różnych wariacji slajdów — od tych, do których wykonania używamy rąk po slajdy na stojąco. Ten styl jazdy nie pozwala na nudę.

Kształty blatów w deskach longboardowych
Przeglądając fora internetowe lub rozmawiając z “kolegami po fachu”, czyli bardziej doświadczonymi longboardzistami, możesz spotkać się z opiniami, że deck w pierwszym longboardzie nie jest najważniejszy. Sercem longboardu jest to, co pod spodem — odpowiednie trucki oraz koła, które mają największy wpływ na to, jak deska jeździ i skręca. Trudno się z tym nie zgodzić, jednak warto wiedzieć przed zakupem longboardu, jakie kształty longboardów mamy na rynku i na co każdy z nich wpływa. Jak się zaraz przekonasz, kształt deski longboardowej również ma wpływ na skrętność deski, czy jej stabilność.
Pintail, czyli najlepsza deskorolka do jazdy po mieście
Pintail to klasyczny kształt inspirowany deską surfingową i przypominający kształt łezki. Charakteryzuje się on węższym tyłem i szerszym przodem. Najlepiej sprawdzi się do cruisingu, czyli płynnej, pełnej fanu jazdy po mieście. Dłuższy model pintaila pozwoli również na pierwsze kroki w dancingu. Nie jest to jednak deska ani do freestyle’u, ani do szybkiej jazdy downhillowej.
Twin tip, czyli najlepszy longboard na początek
Twin tip to jeden z popularniejszych kształtów. Nic dziwnego, twin tip zakończony jest symetrycznie, czyli nie ma określonego przodu ani tyłu. Dzięki temu kształt ten jest dużo bardziej uniwersalny i można się nim poruszać się w obu kierunkach. Longboard twin tip sprawdzi się świetnie do cruisingu, ale także do pierwszych slajdów, zjazdów downhill oraz trików.
Kicktail
Kicktail to uniesiony ku górze tył (w niektórych modelach także przód) deski. Kicktail ułatwia wykonywanie trików, czy szybkie chwycenie deski (poprzez podbicie jej na kicktailu) przed światłami czy wysokim krawężnikiem. Kicktail nie wpływa na jazdę dlatego, jeśli nie planujesz wykonywania trików na longboardzie, nie jest to istotny element deski.
Camber czy rocker
Oba te pojęcia odnoszą się do sposobu wygięcia deski wzdłuż osi. W przypadku camber blat wygięty jest w taki sposób, że na środku jest on wyżej niż przy truckach (blat wypukły). Taki zabieg dodaje desce sprężystości, wpływa na lepszą amortyzację podczas jazdy oraz ułatwia płynniejsze wejście w zakręt. Możesz śmiało wybrać deskorolkę o tym kształcie w przypadku jazdy po mieście. Rocker to kształt wklęsły, który zapewnia większa stabilność podczas jazdy. Najlepiej sprawdzi się do downhillu.
Concave
Concave oznacza wyprofilowanie blatu, w taki sposób, że brzegi są na całej długości lekko zawinięte do góry. Concave występuje w wielu modelach desek longboardowych, a jego zadaniem jest lepsze trzymanie stóp na decku np. podczas skrętów. W deskach do downhillu concave często jest mocniejsze.
Flex w longboardzie — co to jest i na co wpływa?
Podczas zakupu deski longboardowej zwróć uwagę czy posiada ona flex. Longboard z flexem to taki, który ugina się pod ciężarem ciała, czyli jest elastyczny. Jeśli deska jest bardzo sztywna jest to jednoznaczne z brakiem flexu.
Tylko, jaki longboard będzie lepszy — z flexem czy bez? To zależy. Na początek przygody z longboardingiem polecane są deski, które ten flex mają, czyli są bardziej miękkie. Podnosi to komfort podczas jazdy po mieście, ponieważ niweluje drgania podczas jazdy. Oprócz tego deski z flexem ułatwiają balansowanie na desce i tym samym umożliwiają na bardziej dynamiczne skręty. Longboard z flexem sprawdzi się do pumpingu oraz dancingu. W przypadku downhillu deskorolka musi być sztywna i bardzo stabilna, dlatego wybierz taką bez flexu.
Musisz również wiedzieć, że to jak deska się ugina zależy również od Twojej wagi. Im jest ona wyższa, tym deska longboard powinna być twardsza.
Trucki w longboardzie — jakie będą najlepsze?
O trackach w longboardzie moglibyśmy opowiadać godzinami — to całkiem obszerny temat.
Trucki łączą blat z kołami, a ich kształt przypomina literę T. To one mają największy wpływ na to, jak deska skręca.
W przypadku longboardów najczęściej mamy do czynienia z truckami RKP, których kingpin (bolec na środku trucka utrzymujący wszystkie elementy razem) skierowany jest pod skosem na zewnątrz deski. Są one ustawione najczęściej pod kątem 50 stopni. Taka konstrukcja sprawia, że trucki są stabilniejsze i mają lepsza skrętność (również przy mniejszych prędkościach). Najpopularniejsza szerokość hangaru (główny element trucka, do którego przymocowane są koła) w longboardzie to 180 mm.
Jaki sposób przymocowania trucków – top mount czy drop through?
Możemy rozróżnić dwa sposoby montowania tracków w longboardach — top mount oraz drop through.
W przypadku top mount mamy do czynienia z klasycznym przymocowaniem trucków, czyli od dołu bezpośrednio do decku. Taki sposób montażu sprawia, że deck jest wyżej osadzony, dzięki czemu dużo łatwiej jest balansować na desce. Umożliwia to także łatwiejsze i mocniejsze wejście w zakręt.
Drop through oznacza, że trucki przechodzą przez deck i są zamontowane do góry blatu. W ten sposób środek ciężkości jest niżej, co przekłada się na większą stabilność deski, także podczas skrętów — jednocześnie skręt ten jest słabszy. Taki sposób montowania trucków najbardziej sprawdzi się podczas jazdy na długie dystanse, ponieważ ze względu na nisko osadzony blat noga mniej męczy się podczas odpychania.

Kółka w longboardzie — jakie wybrać?
Bardzo często osoby, które dopiero planują zakup pierwszego longboardu, nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest dobranie odpowiednich parametrów kół do stylu jazdy na desce. Jak możesz się domyślić, wybranie randomowych kół, bez odpowiedniej wiedzy na ten temat jest dużym błędem.
Jaka wielkość kół longboardowych?
Wielkość kół wpływa przede wszystkim na prędkość, z jaką może jeździć longboard. Im koła są większe, tym wolniej się rozpędzają, ale ostatecznie osiągają większą prędkość i dłużej ją utrzymują. Oprócz tego duże kółka łatwiej radzą sobie z nierównościami na nawierzchni. W przypadku longboardów mamy do czynienia z kołami od 60 do 80 mm, przy czym najczęściej spotykane to te mające 70-75 mm.
Jaką twardość kół wybrać do longboardu?
Twardość kół odpowiada przede wszystkim za ich przyczepność do podłoża oraz niwelowanie drgań podczas jazdy. Im koła są bardziej miękkie, tym przyczepność jest większa, a amortyzacja lepsza. To wszystko jest jednak kosztem prędkości. Twarde kółka mają mniejszą przyczepność, łatwiej je wprowadzić w slajd i pozwalają na szybszą jazdę. Twardość określa durometr “a” (dla longboardów od 75a do 101a). Miękkie koła to te poniżej 88a, a twarde powyżej 88a.
Jaki wybrać kształt krawędzi koła do deski longboardowej?
Kształt krawędzi koła do longboardu odpowiada za przyczepność — ostre krawędzie mają ją większą, natomiast zaokrąglone tę przyczepność tracą. Oczywiście w obu przypadkach koła te sprawdzą się do innych stylów jazdy. Ostre wykorzystywane są przede wszystkim do downhillu, a zaokrąglone ułatwiają wejście w slajdy.
Rodzaje desek longboardowych — długość i charakterystyka
Style jazdy już znasz, wiesz już również m.in. na co wpływ ma flex w desce, twardość i rozmiar kółek oraz montaż trucków. Teraz przełóżmy to na wybór odpowiedniej deski pod konkretny styl jazdy. Dowiesz się również, jak długość longboardu będzie odpowiednia do poszczególnych technik.
Deska do cruisingu
Longboardy do cruisingu zdecydowanie dominują na rynku. Nie ma tu specjalnych wymagań co do deski — nada się właściwie każda, zarówno w kształcie pintaila, jak i twin tipa. Oczywiście są pewne parametry, które wpłyną na komfort jazdy. Jednym z nich jest długość blatu. Deski do cruisingu mają zwykle od 100 cm do 130 cm i szerokość około 25 cm. Spory blat zapewnia większą stabilność i pewniejsze poruszanie się po mieście. Jednocześnie powinieneś wiedzieć, że krótsze deski są bardziej skrętne i łatwiej nimi manewrować. Są również bardziej poręczne.
Deska do cruisingu dobrze, jeśli delikatnie ugina się pod ciężarem ridera, czyli posiada opisany wyżej flex, który amortyzuje nierówności podczas jazdy. Oprócz tego koła w desce longboardowej do cruisingu są miękkie (78a-83a), co dodatkowo zapewnia płynniejszą jazdę, bez mocno odczuwalnych drgań. Znaczenie am również rozmiar kół, czym większe tym lepiej będzie sunęło po nierównościach, których w mieście nie brakuje, dlatego najlepiej sprawdzą się kółka o średnicy 70-75mm.
Deska do dancingu
Ze względu na specyfikę jazdy, dancing na longboardzie wymaga długiego (110-120 cm) i szerokiego blatu, który pozwala na swobodne przemieszczanie się po desce. Deck powinien być symetryczny i posiadać flex, który dzięki swojej elastyczności ułatwia wykonywanie tanecznych trików. Kicktail z obu stron dodatkowo umożliwi wykonywanie akrobacji związanych z podnoszeniem deski.
W przypadku longboardu do dancingu trucki montowane są wyłącznie od spodu (top mount), dzięki czemu do tańca mamy do dyspozycji cały blat. Koła w desce dancingowej mogą mieć około 65-70 mm średnicy oraz zaokrągloną krawędź. Najlepiej sprawą się te o małej lub średniej twardości (78a-83a).
Deska do downhillu
Ekstremalna jazda wiąże się z kilkoma wymaganiami, co do odpowiedniej deski. Blat longboardu do downhillu jest stosunkowo krótki (około 90-100 cm), ale szeroki (24-26 cm). Dzięki temu deska jest stabilna i zwrotna jednocześnie. I o ile tu możemy pójść na drobny kompromis, to musisz widzieć, że deska do downhillu ma być sztywna i basta! Flex nawet delikatny dyskwalifikuje longboard do tego stylu jazdy.
Podobnie jest z kółkami, tu również powinniśmy być rygorystyczni. Stawiamy na koła duże (70-80 mm) i w miarę miękkie (74a-83a). Zwróć uwagę na ich szerokość. Im szersze, tym większy contact patch, czyli powierzchnia styku koła z nawierzchnią podczas jazdy. Bezkompromisowo krawędzie koła powinny być ostro zakończone. Taka konfiguracja parametrów umożliwi osiągnięcie dużych prędkości podczas zjazdu przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej przyczepności.
Tracki w desce do downhillu powinny być twarde i szeroko rozstawione, co dodatkowo wpływa na stabilność longboardu.
Deska slalomowa
Wykonywanie slalomu pomiędzy pachołkami wymaga od deski odpowiedniej zwrotności, dlatego długość longboardu do slalomu zaczyna się już od 60 cm i kończy na 90 cm.
Najlepiej sprawdzą się koła o małej lub średniej twardości i średnicy około 65 mm. Koniecznie postaw na kółka z ostro zakończonymi krawędziami, które pozwolą Ci na mocne skręty bez utraty przyczepności. W deskach slalomowych sprawdza się wyłącznie wąskie trucki, które ułatwiają wykonywanie ciasnych skrętów i lepszy balans na desce.
Ile kosztuje longboard?
Przekrój cenowy longboardów jest naprawdę… naprawdę spory. Bez problemu znajdziesz na rynku longboard do 300 zł, który z pewnością sprawdzi się na początek dla każdego nastolatka. W ten sposób będzie mógł się przekonać, czy to sport dla niego bez inwestowania w deskę sporej sumy. Jednocześnie zagłębiając się w wątki o longboardingu na forach internetowych, przeczytasz od bardziej doświadczonych kolegów, że nawet w longboard na początek warto wydać 700-800 zł.
Jaki longboard na początek? Podsumowanie
Jak już wiesz, na początek przede wszystkim warto nauczyć się stylu jazdy, jakim jest cruising. Sprawdzi się do tego deska pintail, ale również twin tip. Przy czym druga jest dużo bardziej uniwersalna i pozwoli Ci na wykonywanie pierwszych trików czy slajdów.
Na pierwszy longboard polecane są deski z flexem, który zwiększa komfort jazdy i niweluje drgania podczas jazdy na desce. W przypadku kół najbardziej uniwersalne i dobre na początek przygody z longboardingiem będą koła o wielkości 70 mm, twardości 80a oraz szerokości 55 mm.
Na koniec pamiętaj również, żeby nie kierować się wyłącznie grafiką na desce. To właściwie powinien być ostatni element, na jaki warto zwrócić uwagę podczas wyboru pierwszego i każdego kolejnego longboardu.
Przeczytaj również